Geurmarketing
Geurmarketing, ook wel olfactorische marketing genoemd, is een innovatieve strategie om meer klanten aan je merk te binden. Met geurmarketing prikkel je de zintuigen van consumenten door middel van doelgerichte geurverspreiding in commerciële ruimtes zoals winkels, restaurants en hotels.
Geurbeleving verbetert de klantervaring, versterkt merkherkenning en kan zelfs het koopgedrag beïnvloeden. Geuren roepen immers sterke emoties en herinneringen op, waardoor ze een diepe impact hebben op de perceptie van een merk of product. In een tijd waarin traditionele marketing minder effectief is, biedt geur marketing een krachtig alternatief om een blijvende indruk te maken op nieuwe en bestaande klanten.
Wat is geurmarketing?
Geurmarketing heeft alles te maken met geurbeleving. U herkent het vast: u loopt een winkel, hotel of wellnessresort binnen en meteen ruikt u die typische, heerlijke geur. Onbewust is geur een hele krachtige marketingstrategie, omdat het gevoelens, herinneringen en emoties prikkelt.
Geurbeleving is een geavanceerde techniek waarbij het reukvermogen wordt gebruikt om het geheugen te beïnvloeden. Simpeler gezegd betekent het dat we geuren koppelen aan herinneringen en emoties. Ruikt u plots een bekende geur, dan zal het u direct terugbrengen naar een herinnering. Dat bewijst maar weer dat geur vaak een krachtiger zintuig is dan zicht of gehoor.
Geurmarketing voor bedrijven
Steeds meer bedrijven zien de waarde van geurmarketing in. Roept de geur in uw zaak een positieve emotie op? Dan zullen klanten uw producten, medewerkers en zelfs prijzen positiever beoordelen.
Geurmarketing winkel
Geurbeleving in een winkel is alles. Want zeg nu zelf: koopt u een product liever in een winkel met een muffe geur of een winkel die naar luxe parfum ruikt?
Geurmarketing voorbeelden nodig? Neem Rituals als voorbeeld. Zodra u een Rituals winkel binnenstapt, ervaart u direct het gevoel van luxe en ontspanning. Rituals verkoopt simpelweg douchegel en body mists, maar door de geur van luxe, maakt het prijskaartje ineens niets meer uit. En precies dat gevoel kunt u ook zelf creëren in uw eigen bedrijf. De juiste geurbeleving kan een doorsnee winkel omtoveren tot een luxe boetiek.
Geurmarketing restaurants
Met geurbeleving kunt u het gedrag van uw klanten (onbewust) beïnvloeden. Dan kan koopgedrag zijn, maar dus ook emotie. Zo experimenteren restaurants met aroma’s en geurmarketing om de eet-ervaring te verbeteren. Met geuren kunt u immers eetlust opwekken of ervoor zorgen dat klanten langer blijven zitten.
Geurbeleving in andere bedrijven
Maar er is meer. Wat dacht u van hotels, luchthavens, pretparken en wellness centra? Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van geur marketing en willen hun merk koppelen aan geuren en positieve emoties.
Voordelen van geurmarketing
- Aangename geuren verhogen uw omzet
Frisse, aangename aroma’s hebben een positief effect op klanten. In ruimtes die lekker ruiken blijven ze langer en zijn ze eerder geneigd iets te kopen. Geurbeleving werkt nóg beter als de geur perfect aansluit op de producten in uw winkel of bedrijf. - Geuren verbeteren de positionering van uw merk
Aangename geuren laten een goede indruk achter bij uw klanten. De geur wordt namelijk gekoppeld aan een positieve emotie. Wanneer mensen uw merk associëren met een specifieke geur, verbetert de algehele positionering van uw merk. - Hogere kwaliteit van uw product/dienst
Geuren beïnvloeden de beleving van de kwaliteit van uw product of dienst. Bezoekers waarderen uw bedrijf beter als het lekker ruikt. Onderzoekers hebben dit aangetoond. Ook uw service zal als beter worden ervaren. Door de ruimte te vullen met een goed geheugen en emotie, zullen uw klanten een beter gevoel krijgen, waardoor de kans groter is dat ze terugkomen.
Welke geur past bij mijn bedrijf?
Stel uzelf de vraag: welk doel wil ik nastreven met geurmarketing? Iedere geur heeft namelijk een andere uitwerkingen op lichaam en geest. Wilt u uw klanten activeren om iets te doen? Dan zijn geuren met citrus een goede keuze. Is ontspanning of harmonie uw doel? Kies dan voor geuren als vanille en lavendel.
Geurbeleving: waar pas ik het toe?
- Bij de ingang
De eerste indruk is het belangrijkst. Biedt uw klanten een aangenaam aroma zodra ze binnenkomen. Hierdoor voelen ze zich welkom en is de geur het laatste wat ze ruiken voordat ze vertrekken. - In ontvangst-/wachtkamers
Aroma’s kunnen ervoor zorgen dat u tot rust komt en ontspant. Wachten is niet prettig, maar de frisse geur verdrijft dit gevoel bij uw klanten.
Waarom ruik ik de geur niet meer?
Het antwoord op deze vraag is simpel: gewenning. Ons reukvermogen is gevoelig voor nieuwe geuren, maar verliest dit gevoel geleidelijk na verloop van tijd. De beste manier om dit te voorkomen is door regelmatig van geur te wisselen. Maar, onthoud dat uw klanten de geur altijd zullen ruiken omdat ze niet de hele dag door worden blootgesteld aan de geur.
Aan de slag met geurmarketing!
Bent u overtuigd van de kracht van geurmarketing, en wilt u zelf ervaren wat een professionele geurverspreider doet voor uw bedrijf en omzet? Maak kennis met de luxe geurencollectie van Solo Air. Bij ons kunt u terecht voor een breed assortiment aan exclusieve geuren die de zintuigen prikkelen. Denk aan een geurmachine voor thuis, maar ook een geurmachine voor kantoor of een andere bedrijfsruimte.
Wij hebben geurdiffusers met parfumflacons, maar ook aroma diffusers met diffuser olie. En wat dacht u van ons geuren assortiment van ruim 75 luxe parfums! Voor ieder huis en voor ieder bedrijf hebben wij de perfecte geur.